Få fat i dit drømmejob

Når du skal have dit drømmejob, så er der mange ting der spiller ind. Der er motivation, held og flid samt hele jobsøgningsprocessen. Specielt i jobsøgningsprocessen er det, der man skal gøre sig umage med en ansøgning, der virkelig viser, at man er motiveret til arbejde inden for det specifikke område. I sit CV skal man vise, hvordan ens CV viser at man er parat til at tage ansvaret i det nye job.  

Læs her omkring hvilke tips der giver dig en bedre ansøgning, hvordan du får et godt og præsentabelt CV, hvordan du er helt klar til at præsentere dig selv til jobsamtalen

Ansøgning og CV

Når du skal have dit drømmejob, så handler du at finder stillingen først, det kan man gøre på mange jobportaler på nettet såsom Jobindex, Jobportalen og du kan bruge LinkedIn. Hvis dit drømmejob ikke er slået op, så fortvivl ej for rigtig mange af jobbene i det private bliver aldrig slået op. Det betyder at du også skal søge uopfordret. Om du søger opfordret eller uopfordret, så er det vigtigt, at du har en god ansøgning. Ansøgningen skal starte med en motivation, hvor du forklarer, hvorfor du skal have jobbet og din motivation i forhold til jobbet. Der skal også stå lidt omkring de opgaver, og det ansvar du har haft hos de tidligere jobs. CV’et skal opsættes med de tre mest relevante jobs i forhold til det nye job du søger. Du skal også illustrer hvilke egenskaber, du har for eksempel inden for Microsoft Office. Der skal også stå en kort tekst omkring dig, og hvem du er. Dertil er vigtigt med et billede, hvor man kan se dig, der skal være nogle af dine interesser, og på CV’et skal der også være kontaktoplysninger, så arbejdsgiveren kan ringe til dig, hvis vedkommende ønsker at få dig til samtale. 

Jobsamtaler

Hvis du er så heldig at nå til jobsamtalen, så er det vigtigt, at du giver det bedste indtryk af dig selv, og får solgt dig selv til arbejdsgiveren. Det gør du ved at komme forberedt. 72% af alle arbejdsgiver synes det er irriterende, hvis en ansøger kommer uforberedt til en jobsamtale. Du kan derfor med fordel gennemtænke, hvad de mest normale spørgsmål er til en jobsamtale. Det kan være, hvorfor du er den rigtige til jobbet? Hvad er dine styrker? Hvad er dine svagheder? Hvor ser du dig selv om 5 år og så videre. Derfor kan du med fordel udarbejde en SWOT på dig selv. I en SWOT definere du dine styrker, svagheder, muligheder og trusler. Det giver et overblik over, hvad du kan tilbyde til jobbet og arbejdspladsen, samt hvad du kan blive bedre til, og hvilke egenskaber du ikke er helt skarp på. Ved at udarbejde en SWOT, så har du allerede svaret på tre af de ovennævnte spørgsmål. Du kan få mere sparring til dine jobsamtaler af rekrutteringsfirmaer i København.

Kommunikation

Når du skal til jobsamtaler, eller hvis du har fået jobbet, så er det vigtigt, at du får styr på din kommunikation. Det betyder meget, at du kommunikerer, og hvordan du får fremlagt dig selv og dit budskab. Det gælder både, når du til en samtale, eller når du skal snakke foran andre mennesker. Du kan med fordel tage en kommunikationsuddannelse via Bro.

Tak for at du læste med. Jeg håber du blev inspireret til at finde dit næste job.