Søger du et sælger job?
Et job som sælger kan være krævende og trættende. Derfor har mange sælgere et stort drive og trives med hård belastning og kan samle og mobilisere energi i andre selskab. Det er et træk kun udadvendte mennesker har.
Men med årene slides mange sælgere op og mange får stress eller brænder helt ud. Derfor er der i moderne salgsledelse fokus på at lægge et temp for dagen, som man kan holde til igennem et helt liv. De berømte 110% skal kun bruges når der er særlig spidsbelastning.
Hvor finder du et sælger job?
Der findes ingen deciderede portaler eller sider for sælger job. Derfor har du kun 2 muligheder. Du kan enten besøge de store jobportaler eller gå på mange at branche-websites, som også har jobopslag, hvor du kan være heldig at et brancherelateret jobopslag opslåes. Min bedste anbefaling er at gå din daglige runde hos Stepstone.dk, Jobindex.dk, Ofir.dk, Jobnet.dk og Careerjet.dk.
Hvilket sælger job skal du vælge?
Den største forskel ligger i størrelsen på den virksomhed du søger ind i. Jo større virksomheden er jo mere struktur og sikkerhed får du. Du får oftest også et bedre brand at repræsentere når du går ud.
Mange virksomheder drejer hvert år nøglen om – De har underskud og prøver til det sidste at sælge sig ud af problemerne. Hvis du er endt et sådan sted, så lad det ikke æde dig op. De manglende resultater er ikke din skyld. Det er oftest problemer med enten produkt, ledelse eller brand, som gør du ikke kan lykkes uanset, hvor dygtig du er.
————————————————————————————————————————-
Sådan bliver du dygtig i dit sælger job:
- Lyt til kunden situation, problemer og udfordringer – få dem til at forstå at du forstår deres situation
- Gentag kundens situationsbillede, men kunden egne ord – meget vigtigt at du bruger deres egne ord
- Du perspektiverer på deres situation og reflekterer over den. Du nuancerer den. Du udvider langsom deres syn på situationen.
- Du introducerer først nu dig produkt
- Du omsætter din produkts værdi til kundeværdi. Kunden har 2 værdiniveauer: 1. de vil gerne lave forretningsværdi. 2. de vil gerne have succes få personlig værdi. Tal bevidst til begge ting. Husk at både at itale de ting dit produkt kan gøre så de opnår noget – fx et salgsmål, men også de ting dit produkt kan gøre, så kunden undgår noget – fx krisemøde i ledelsen, kommentarer fra kollegaer eller rod i tallene.